Podstawa prawna:
W dniu 13 października 2019 r. weszły w życie przepisy rozdziału 6 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.) dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych CRBR, prowadzonego przez Ministerstwo Finansów.
Do zgłaszania informacji do CRBR i ich aktualizacji są obowiązane m.in.:
- spółki jawne
- spółki komandytowe
- spółki komandytowo-akcyjne
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
- proste spółki akcyjne (od 2020-03-01)
- spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych
Zawartość:
Zgłoszenie do rejestru obejmuje:
- dane identyfikacyjne spółki:
- nazwa (firma)
- forma organizacyjna
- siedziba
- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym
- NIP
- dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego i członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółki:
- o imię i nazwisko
- o obywatelstwo
- o państwo zamieszkania
- o PESEL albo data urodzenia - w przypadku osób, które nie posiadają PESEL
- o informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach, które przysługują beneficjentowi rzeczywistemu.
Spółki, które były zarejestrowane w KRS przed 13 października 2019 r., mają 6 miesięcy na dokonanie pierwszego zgłoszenia do CRBR. Termin upływa w dniu 12 kwietnia 2020 r. Spółki, zarejestrowane w KRS po 13 października 2019 r., muszą dokonać zgłoszeń do CRBR w terminie do 7 dni od dnia wpisu spółki do KRS.
Beneficjent Rzeczywisty - definicja:
To osoba fizyczna lub osoby fizyczne:
- sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę, lub
- w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna.
W przypadku spółki beneficjentem rzeczywistym jest:
- osoba fizyczna będąca udziałowcem lub akcjonariuszem spółki, której przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji tej osoby prawnej,
- osoba fizyczna dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
- osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji spółki, lub łącznie dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
- osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad spółką przez posiadanie w stosunku do niej uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351), lub
- osoba fizyczna zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w organach spółki w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w powyższych punktach oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Obowiązki
Instytucje obowiązane (m.in. firmy leasingowe, faktoringowe, pożyczkowe, ubezpieczeniowe, operatorzy płatności, banki), w ramach stosowanych środków bezpieczeństwa finansowego zobowiązane są m.in. do:
- identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz weryfikacji jego tożsamości
- ustalenia struktury własności i kontroli,
- dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji.
Weryfikacja beneficjenta rzeczywistego polega na potwierdzeniu ustalonych danych identyfikacyjnych na podstawie dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub dokumentu zawierającego aktualne dane z wyciągu z właściwego rejestru (CRBR) lub innych dokumentów, danych lub informacji pochodzących z wiarygodnego i niezależnego źródła.
Weryfikacja tożsamości beneficjenta rzeczywistego następuje przed nawiązaniem stosunków gospodarczych lub przeprowadzeniem transakcji okazjonalnej.
Obowiązek wykazania przed Organami kontroli, że zostały zastosowane odpowiednie środki bezpieczeństwa finansowego, ciąży na instytucji obowiązanej
Instytucje obowiązane przechowują przez okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym zakończono stosunki gospodarcze z klientem lub w którym przeprowadzono transakcje okazjonalne:
- kopie dokumentów i informacje uzyskane w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
- dowody potwierdzające przeprowadzone transakcje i ewidencje transakcji, obejmujące oryginalne dokumenty lub kopie dokumentów konieczne do identyfikacji transakcji.
Sposoby dostępu do danych:
- API - sprawdzenie firmy lub osoby
- Gate-To-Information®
- weryfikacja hurtowa (batch process)
- PortalKRS.pl - graficzny interaktywny panel do przeglądania i analizy danych, dane finansowe prezentowane są w ramach pobieranych raportów KRS